اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مناظره انتخاباتی| درویش: دولت و مجلس در موضوع مشارکت به تاکیدات رهبری عمل نکردند؛ شفیعی ها: اصلاح‌طلبان به مظلوم‌نمایی و بهانه‌جویی عادت دارند

با توجه به انتخابات پیش رو، دفتر خبرگزاری فارس قزوین میزبان مناظره‌‌ای بین دو تن از فعالان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب استان بود که در زمینه عملکرد مجلس در ادوار مختلف و عوامل موثر در افزایش مشارکت مردم در انتخابات به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مناظره انتخاباتی| درویش: دولت و مجلس در موضوع مشارکت به تاکیدات رهبری عمل نکردند؛ شفیعی ها: اصلاح‌طلبان به مظلوم‌نمایی و بهانه‌جویی عادت دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، تحولات و کنش و واکنش های احزاب و فعالان سیاسی استان قزوین در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، شتاب مضاعفی گرفته و سلایق و تفکرات مختلف به دنبال تبیین گفتمان، چارچوب ها و اهداف جریانی خود برای مردم هستند.

در این بین مسائلی مانند حواشی ناشی از فعالیت های غیرقانونی شرکت پیش فروش خودرویی و اختلافات پیش آمده بین مسوولان و نهادها و دستگاه های مختلف سبب شده بسیاری از کارشناسان حوزه های سیاسی و اجتماعی، بر تاثیرات منفی این موارد در روند پرشور کردن فضای انتخاباتی استان و مشارکت مردم اشاره و تاکید کنند.

بر این اساس با محمدحسین شفیعی ها و فرهاد درویش از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب استان قزوین مناظره‌ای ترتیب دادیم که در جریان آن به بحث و گفت و گو در زمینه انتخابات پرداخته شد.

فارس: ضمن خوشامدگویی خدمت شما بزرگواران. در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم. به عنوان فعال و کنشگر سیاسی چه تحلیل و ارزیابی از عملکرد مجلس ادوار گذشته دارید؟

درویش: ضمن تشکر از برگزاری این برنامه از سوی خبرگزاری فارس قزوین، باید اذعان کرد اگر بخواهیم راجع به عملکرد ادوار مختلف مجلس صحبت کنیم قاعدتاً امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم قضاوت منصفانه داشته باشیم باید شاخص‌هایی را تعریف و بر اساس آنها مجلس را از نظر نظارت بر قانون و قانون‌گذاری ارزیابی کنیم.

اگر از زاویه دیگر بخواهیم بیان کنیم باید پرسید که پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، مجلس از نظر جایگاه در چه شرایطی قرار دارد و با توجه به اقدامات این نهاد، امروز کشور نسبت به گذشته و در مقایسه با به کشورهای همتراز و همچنین آرمان‌ها و ارزش‌هایی که به خاطر آن انقلاب کردیم و رژیم پهلوی سقوط کرد، در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیت و محیط زیست در چه جایگاهی قرار دارد؟

به عنوان ناظر اغراق نمی‌کنم و با توجه به تعلق خاطر به نظام و انقلاب باید اعتراف کنم که در برخی عرصه‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم که حتما خوانده یا شنیده‌اید و یا حس می‌کنید که می‌توان به حوزه آب، محیط زیست، بانک‌ها، بیکاری، بازنشستگی، اقتصاد، فرهنگی و... اشاره کرد که در درجه و شدت نامطلوبیت و علل و ریشه آن ممکن است بین بنده و طرف مقابل مناظره اختلاف نظر وجود داشته باشد.

فارس: چه عواملی در شکل گیری این نگاه تاثیر گذار بوده است؟

درویش: از بین عوامل متعدد می‌توان به میزان کارآمدی نهادها و دستگاه‌ها اشاره کرد که در قانون اساسی پیش‌بینی شده است. مجلس از بین سه قوه، حاکم بر دو قوه دیگر است.

یکی از دلایل را می‌توان عدم توفیق و نرسیدن به ارزش‌های مدنظر و ایجاد و مواجه بودن با بحران‌های مختلف دانست که به مجلس بازمی‌گردد. مجلس باید به وظیفه ذاتی خود در زمینه قانونگذاری در حوزه‌های مختلف حکمرانی پایبند باشد و بر حسن اجرای قانون نظارت داشته باشد. کاری به این ندارم کدام مجلس است اما اگر یک نظام قانونگذاری کارآمد نه ۱۰۰ درصد بلکه در حد قابل قبول و درصد بالایی داشتیم شاهد چنین مشکلات و معضلاتی نبودیم.

اینکه به عنوان مثال ۱۰ هزار قانون در مجلس وضع شده باشد مهم نیست بلکه خروجی مهم است و دستاوردهای قوانین در حوزه های مختلف حایز اهمیت است. البته نمی‌خواهم تمام کاسه و کوزه ها را سر مجلس بشکنم اما اگر یک قوه مقننه کارآمد و بهینه داشتیم قاعدتاً مشکلات در حوزه‌های مختلف کمتر بود.

فارس: با این توضیحات، به نظر شما در دوره‌های مختلف مجلس، مجلسی داشتیم که عملکرد بسیار مثبت و شاخص داشته باشد؟

درویش:کار تحقیقاتی در این زمینه انجام نداده‌ام که بتوانم قضاوت کنم اما یک شاخص کلی را بیان می‌کنم.

در دوره‌هایی که انتخابات مجلس آزاد و رقابتی بوده، خروجی‌ مجلس بهتر بوده است؛ در دوره‌هایی که مجلس و دولت از یک خط و جریان سیاسی نبودند، وضعیت مجلس بهتر بوده چون به دلیل حساسیت‌ها، حداقل مجلس به وظیفه نظارتی خود بهتر عمل می‌کرده است؛ از مجلس اول که تقریبا آزادترین و رقابتی‌ترین مجلس بود هر چقدر جلوتر می‌آییم شاهد غیررقابتی بودن انتخابات مجلس در کشور می‌شویم. هرچقدر انتخابات غیررقابتی تر باشد امکان اینکه افراد شایسته و ذی صلاح از گردونه انتخابات خارج و وارد مجلس نشوند تا بتوانند تاثیرگذار باشند، بیشتر است.

فارس: آقای شفیعی ها نظر شما در خصوص عملکرد مجلس در دوره های مختلف چیست؟

شفیعی ها: بنده اعتقادم این است که مجلس جایگاه رفیع و معتبری در نظام حکمرانی و حاکمیتی دارد چرا که قانونگذار است و مسیر را مشخص و هموار می‌کند تا دستگاه‌های اجرایی در مسیر حرکت کنند. برداشتم از زمان فعالیت مجلس از زمان پیروزی انقلاب تا امروز این است که این نهاد فراز و نشیب داشته و شرایط یکسان و خطی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت؛ در برخی جاها خوب عمل کرده، در برخی برهه ها افول داشته و رکودهایی داشته است.

به نظر می‌رسد سیستم قانونگذاری به دلیل ضعف‌های موجود در ساختار آن نمی‌تواند و نتوانسته جایگاه واقعی خود را حفظ کند و به سهم خود در مسائل کشور تأثیرگذاری جدی داشته باشد.

مثلا یکی از مشکلاتی که از ابتدا شکل گرفته و ادامه داشته و عمیق‌تر شده و کمتر هم نشده این است که نمایندگان به تبع نیازها و مطالبات از جانب مردم و موکلین خود یا اصلا خودشان به آن موضوع دامن زده‌اند، این است که نگاه خود را بیشتر منطقه‌ای و بومی کرده‌اند. در حالی که نظام قانونگذاری با مسائل منطقه‌ای اصلا سازگاری‌ ندارد و مجلس از حیذ انتفاع می‌افتد و کاربردی ندارد. چانه‌زنی‌ برای مسائل استان وظایف ذاتی نمایندگان مجلس را تحت شعاع قرار داده که ناشی از مطالبات مردم مناطق مختلف است. وظیفه نماینده پیگیری مسائل جزیی زندگی مردم نیست.

از ناحیه بسیاری از نمایندگان موضوع آسیب زایی که وجود دارد این است که پس از نماینده شدن و رسمیت یافتن از روز نخست نمایندگی، گویی عامل تحریک کننده‌ای در وجود آنها قرار دارد و به فکر چهار سال آینده هستند که چه کاری انجام دهند دوباره رای بیاورند. بنابراین آن قدر به مردم نزدیک می‌شوند که به امورات و مسائل جزیی مردم ورود می‌یابند در حالی که جایگاه مهم و مسوولیت قانونگذاری موضوعات کلان کشور را بر عهده دارند و نباید خود را درگیر و آلوده به مسایل جزیی کنند ولو اینکه منجر به رای ندادن افراد در آینده به آنان شود.

این ساختار باید در مجلس اصلاح شود و نباید ادامه یابد چرا که شرایط وخیم‌تر می‌شود. بنابراین نمایندگان باید پس از کسب رای با خدای خود عهد ببندند که بدون چشم داشت، به فکر مسائل کشور که مسائل استانی هم ذیل آن قرار می‌گیرد، باشند.

اگر مجلس به عنوان عصاره فضایل ملت و سیاست گذار جامعه مطرح است انتظار داریم نمایندگان از حب دنیا، ورود به موضوعات شخصی و جزیی مردم و اعمال نظر کردن در برخی موارد پرهیز کنند. شاید یکی از دلایل اینکه مجلس جایگاه خود را ندارد این موضوع باشد و خود نمایندگان هم نتوانسته‌اند حرمت جایگاه شان را به نحو احسن حفظ کنند. لذا بیش از آنکه به فکر منابع برای منطقه خود باشند باید دغدغه مسائل کلان کشور در قانونگذاری را داشته باشند.

در دوره‌های مختلف مجلس، اشکالات و آسیب‌هایی هم وجود داشته اما در جاهایی گام‌های ارزشمندی برداشته شده است. به عنوان نمونه بر مجلس یازدهم نقدهای فراوانی وارد است اما کارهای قابل توجه و مهمی هم انجام شده که در سطح مسائل کلان اثرگذار بوده است.

مثال می زنم. دولت گذشته طالب برجام بود و معتقد بود که این قرارداد می‌تواند مشکلات کشور را حل کند که نه تنها حل نکرد بلکه به مشکلات افزود و یک مصیبت برای کشور شد. یعنی حضرات رفتند و قبول کردند بدون اینکه کشورهای ۱+۵ یک گام بردارند و تعهدات خود را انجام دهند، از قدرت هسته ای کشور بکاهند. با خروج ترامپ و آمریکا از برجام و وعده‌های سر خرمن اروپا داشتند کشور را نابود می‌کردند که مجلس فعلی قانون مصوب و موضوع را کنترل کرد و دولت را موظف کرد بر اساس قدمی که طرف مقابل برمی‌دارد به همان میزان گام برداشته شود. امروز ۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم که رسیدن آن به زیر یک میلیون در گذشته، محصول برجام بود.

در این دوره از مجلس معضل بزرگ جامعه که در حد ۹۰ درصد اعمال شده و گشایش ایجاد شده مجوز کسب و کارها بود. گرچه از بدنه دولت طی ۲.۵ سال کارشکنی‌ صورت گرفت و به تاخیر افتاد اما دغدغه جوانان برای اخذ مجوز برای کسب و کار رفع شده است.

در دولت قبل اراده‌ای برای تصویب قانون جوانی جمعیت وجود نداشت اما از سوی مجلس فعلی این مهم تحقق یافت و اجرای آن می‌تواند جلوی فاجعه‌ای را بگیرد. مجلس خدمات خوبی داشته اما نقدهای جدی هم بر آن وارد است.

درویش: آقای شفیعی ها شما از این صحبت کردید که نمایندگان مجلس با خدا عهد ببندند که بدون چشم داشت به مسائل کشور بپردازند. باید عرض کنم مباحث سیاسی و حکمرانی چیزی نیست که بخواهیم افراد را به خدا حواله دهیم. اگر می‌بینیم مجلس و نمایندگان مجلس به کارهایی که باید بپردازند، نمی‌پردازند به ضعف قانون انتخابات و فقدان فعالیت پایگاه‌ها و احزاب سیاسی در عرصه حکمرانی کشور برمی‌گردد. باید علل موضوع بررسی شود که چرا نمایندگان به جای اینکه به وظایف ذاتی خود بپردازند به مسائل متفرقه می‌پردازند.

نمی‌خواستم وارد بحث عملکرد مجلس فعلی شوم. شما که از نکات مثبت مجلس گفتید باید عرض کنم از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون بین همه مجالس، مجلس فعلی غیرمردمی ترین مجلس از نظر میزان پذیرش و مشارکت مردمی در انتخابات بوده. در سال ۹۸ در چه شرایطی و با چه تعداد آرا انتخابات برگزار شد؟ در تهران نفر اول لیست با چه تعداد آرا انتخاب شد که می‌توانید با آرای استان های دیگر مقایسه کنید.

از نظر کارآمد بودن نمایندگان مجلس، باید نتیجه را دید و اینکه توضیح دهند چهار سال گذشته چه وضعی داشتیم و پس از گذشت چهار سال چه دستاوردهایی به دست آمده است. یا اینکه مجلس در خصوص نظارت بر عملکردها با توجه به امکاناتی نظیر سوال، تذکر، استیضاح دولت چه اقدامی کرده و کدام عملکرد نظارتی مجلس تاثیرگذار بوده است؟ مشکلات اقتصادی و سیاسی هم که وجود دارد.

البته موضوع برجام بحث مستقلی را می‌طلبد و اصولاً مجلس دوره گذشته و فعلی در خصوص سیاست‌های خارجی و انرژی هسته‌ای هیچ اختیاری از خود نداشته و ندارند. اینکه گفتند در مجلس دهم برای برجام قیام و قعود کردند و برجام را یک ساعته تصویب کردند، بیش از آنکه به برجامی که مورد تایید رهبری و کلیت حاکمیت بود، کمک کننده باشند برای دولت وقت که می‌توانست در زمان خود گشایش ایجاد کند، ترمز ایجاد کردند. اما دولت فعلی با حمایت مجلس دارد می‌دود تا برای گشایشی که دو تا سه سال پیش قرار بود داشته باشیم، راهی پیدا کند که پیدا نمی‌کند.

آقای شفیعی ها شما می‌فرمایید ۳ میلیون بشکه تولید نفت داریم، اگر فروش نفت و درآمدهای نفتی دارید چرا ارزش ریال پایین آمده و دلار بالا رفته و در حوزه‌های مختلف شاهد مشکلات هستیم؟ برای حرفتان سند بیاورید.

شفیعی ها: در خصوص تولید ۳ میلیون بشکه نفت منابع رسمی و بین‌المللی می‌گویند. اگر این موضوع را قبول ندارید پس چگونه امروز مملکت اداره می‌شود؟ زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل داد در جلسه هیات دولت وزرای ایشان دست‌های خود را بالا بردند و خطاب به آقای رییسی هشدار ایجاد تورم های بالای ۱۰۰ درصد و سه رقمی را بیان کرده بودند تا دولت بداند و حواسش باشد در چه وضعیتی قرار داریم. آقایان هشت سال خود را به زمین و زمان زدند و گفتند برجام، وحی منزل است و بالاتر از آن را خداوند نیافریده است! بنده از صحبت‌های آقای درویش تعجب می‌کنم.

درویش: آقای شفیعی ها شما فردی آکادمیک هستید، در کدام بولتن نشریات مربوط به انرژی نفت، به این اشاره شده که روزانه ۳ میلیون بشکه نفت با قیمت نفت ۸۰ و بعضا ۷۰ دلار به فروش می‌رسد؟ اگر به فروش می رسد دلارهای آن به کجا می رود؟ اگر فروش هست پس چرا این قدر عجز و لابه می‌کنید تا ۶ تا ۷ میلیارد دلار از کره جنوبی را آزاد کنید؟

شفیعی ها: عجز و لابه نمی‌کنیم، چرا کشور را تحقیر می‌کنید؟ باید مقتدرانه پول کشورمان را اخذ کنیم.

درویش: در دولت قبل کارشناسان اقتصادی دو جدول در زمینه برجام تهیه کرده بودند که اگر به توافق برسد چه ظرفیت‌هایی خواهیم داشت و اگر توافق نشد چه می شود که توافق نشد. در این دولت هم دنبال توافق هستند که تا حالا نشده و برآوردها همان بوده که بیان شده است.

شفیعی ها: الان این اتفاق افتاده، توافق انجام شده؟

درویش: توافق نشده است.

شفیعی ها: بنده آنچه در دولت روحانی اتفاق افتاده بود را بیان کردم که خود را به بهانه برجام تسلیم کرده بودند و حاضر نبودند فکری بیندیشند. وزیر نفت دولت قبل، نفتکش‌ها را در آبها معطل گذاشته بود و می‌گفت ما تحریم هستیم و دنبال راهکاری برای فروش نفت نبود. باید گفت صادرات نفت در دولت فعلی قابل مقایسه با دولت قبل نیست‌.

فارس: آقای شفیعی ها، آقای درویش در صحبت خود گفتند که هر چقدر به مجالس آخر نزدیک می‌شویم شاهد غیررقابتی شدن انتخابات مجلس بوده‌ایم. با این امر چقدر موافق هستید؟ چقدر واقعیت دارد؟

شفیعی ها: منظورم از اینکه نماینده مجلس پس از انتخاب باید با خدا عهد ببندد که برای مسائل کشور تلاش کند موضوع اعتقادی بود نه اینکه همه چیز با سپردن به خدا حل می‌شود. باید ساختار مجلس را اصلاح کرد و تغییر داد تا از این وضعیتی که دارد، خارج شود در غیر این صورت با تشکیل مجلس بعدی، همین اشکالات، ایرادها و آسیب‌ها باقی خواهد ماند و نیاز است مسوولان مربوطه برای ساختار اقدام کنند.

یکی از اشکالات بزرگ همه دوره‌های مجلس منهای مجلس اول که شرایط خاص داشت، این بود که هیچ گاه نمایندگان حاضر به دگرگونی جدی در نظام انتخاباتی نبودند این در حالی است که بیش از ۱۰ سال رهبری سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کرده‌اند. در هر دوره برای اصلاح نظام انتخاباتی، اصلاحات جزیی صورت گرفته که به عنوان کار و وظیفه مهم باید در دستور کار مجلس قرار گیرد. نظام انتخاباتی باید مطابق با زمان و متفاوت باشد. نمی‌شود با قوانین ۳۰ سال پیش انتخاباتی شفاف، خوب و روشن داشته باشیم تا نیروهای نخبه وارد مجلس شوند.

این طور که آقای درویش گفتند هر چه جلوتر آمده‌ایم انتخابات مجلس کم رقابت تر شده، نیست و نمی‌توانیم بگوییم شیب زیاد داشته گرچه نوسان و بالا و پایین داشته است.

سال ۹۸ مصیبت بزرگی که دولت یازدهم در آن نقش داشت موضوع افزایش قیمت بنزین بود که اثر عمیقی بر روی مردم گذاشت و انگیزه‌های آنان برای مشارکت جدی را از بین برد. بحث کرونا هم که به صورت جدی و واقعی اثر خود را در کاهش مشارکت گذاشت. در مجالس مختلف، آمار مشارکت بالا و پایین و سینوسی بوده است. مشارکت در برخی انتخابات ها خوب و در برخی پایین آمده که اگر در مجلس یازدهم پایین‌ترین مشارکت وجود داشته به دلیل شرایط خاص مانند حادثه آبان ۹۸ و کووید ۱۹ بوده است.

به رقابتی بودن مجالس معتقد هستم و سفارش‌های رهبری دائما بر افزایش مشارکت مردم متمرکز بوده و است. اما اینکه بگوییم از مجلس اول تا یازدهم مشارکت ریزش داشته را قبول ندارم بلکه نوسانی بوده است.

فارس: آقای درویش اذعان می‌شود عملکرد دولت‌ها در میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس تاثیرگذار است. عملکرد دولت قبل در میزان مشارکت مردم در انتخابات سال ۹۸ چقدر تاثیر داشت؟ به طور کلی بفرمایید نقش و عملکرد دولت‌ها آیا در میزان مشارکت تاثیر دارد یا خیر؟

درویش: در خصوص اتفاقات آبان ۹۸ آقای شفیعی ها مطالبی بیان کردند که تمایلی ندارم پاسخ جناحی به آن بدهم، بلکه نگاه ملی و حکمرانی مد نظرم است که چگونه عمل کنیم تا به بهترین وجه منافع ملی تامین شود.

ایشان، بانی اتفاقات آبان ۹۸ را دولت روحانی معرفی کردند در حالی که این اقدام با تصمیم سران سه قوه بود و بعد از آن رهبری محکم از آن حمایت کرد. آقای شفیعی ها فرض کنیم عامل کاهش مشارکت در انتخابات ۹۸، دولت روحانی و کووید بوده، در شرایط فعلی که نه دولت گذشته وجود دارد و نه کووید، اگر میزان مشارکت مردم به اندازه همان دوره قبل باشد چه بهانه‌ای بیاورید؟ فشار بیگانگان، رسانه‌های بیگانه و یا حوادث سال گذشته را بیان خواهید کرد؟ آقای شفیعی ها باید طوری تحلیل کنیم که بتوانیم برای شرایط مشابه تحلیل کارآیی داشته باشیم.

به دلیل اینکه در انتخابات قبل فضا غیررقابتی بود و انگیزه‌ای برای حضور مردم وجود نداشت و الان هم درب در همان پاشنه می‌چرخد و فضای رقابتی و انتخابات آزاد وجود ندارد باز همان اتفاق و مشارکت دوره مجلس گذشته خواهد افتاد که باید اصل مطلب را ریشه یابی کنیم.

من اعتقاد ندارم حتماً مشارکت بالایی داشته باشیم. معمولا اگر شرایط کشورهای مختلف را بررسی کنیم وقتی جای خیلی مشارکت بالا هست یا جایی خیلی پایین هست لزوماً در مقابل هم قرار ندارند وقتی مردم به یک نظام سیاسی و چگونگی حکمرانی آن اطمینان داشته باشند و بدانند نظام کارآمد است دیگر برای آنها مساله مشارکت زیاد ارزش ندارد. اما گاهی وقت‌ها مردم نظام را ناکارآمد می‌بینند و چون فکر می‌کنند انتخابات تاثیری در سرنوشت آنها نمی‌گذارد و اگر هم افراد خود را به مجلس بفرستند با موانع و سنگ‌اندازی مواجه می‌شوند و مجلس از حیذ انتفاع خارج می‌شود، بی‌انگیزه تر می‌شوند. این موضوع را باید کالبد شکافی کنیم.

تغییر مخصوص و معنادار بین مشارکت مردم در انتخابات گذشته و فعلی نخواهیم داشت و طبق آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته از مراکز مختلف، آمارها نشان می‌دهد مشارکت مردم در این دوره از انتخابات پایین‌تر از قبل خواهد بود.

فارس: به نظر شما چقدر فعالیت حزبی در شکل‌گیری مجلس کارآمد و پاسخگو تاثیرگذار خواهد بود؟ دلیل اینکه فعالیت‌های حزبی نهادینه نشده، چیست؟

شفیعی ها: نقش احزاب در اصلاح روندها بسیار اثرگذار است به شرطی که احزاب، شان و شخصیت و تشکیلات خود را داشته باشند و حفظ کنند و حاکمیت و نظام به تفکر و نگرش حزبی میدان دهد تا بتوان نتیجه گرفت. احزاب باید به معنای واقعی و در شرایط طبیعی و معقول و تشکیلاتی بتوانند اثرگذار باشند نه اینکه مانند قارچ برویند. تجربه کشورها نشان داده که در تعداد محدودی احزاب درشت و با پایه‌های قوی می‌توانند اثرگذار باشند که این نگاه و باور در کشور ما تاکنون شکل نگرفته و تقویت نشده که به کمک احزاب می‌توان وضعیت جامعه را بهبود بخشید.

در عرصه سیاسی و در شرایط کنونی دنیا احزاب می‌توانند شفاف و مسوولیت پذیر باشند و در قبال عملکردی که صورت می‌گیرد انتظار پاسخگویی از آنان داشت. امروز به این سمت حرکت می‌کنیم و تحقق این تفکر دیر یا زود دارد اما از بین نمی‌رود. احزاب معتبر، دارای شناسنامه، ریشه‌دار و مرام‌نامه باید نیرو داشته باشند تا بتوانند برای همه مسائل کشور حرفی برای گفتن داشته باشند. میدان باید برای آنها فراهم شود تا بتوانند رئیس جمهور یا نماینده معرفی کنند که سبب می‌شود در اصلاح ساختار مجلس و کاهش نقدها به مجلس تاثیرگذار هم باشد.

اگر در انتخاباتی، حزبی فردی را معرفی کرد و از مردم رای گرفت و در عملکرد نماینده مشکلی وجود داشته باشد حزب باید پاسخگو باشد. اگر نماینده، خوب علم عمل کند مردم دوباره به فرد معرفی شده حزب موفق رای می‌دهند‌. نظام حزبی بسیار می‌تواند در شرایط فعلی کمک کننده به رفع اشکالات و ضعف‌های موجود باشد اما چون تمرین نکردیم و وارد میدان نشدیم کار ساده‌ای نیست و در یک دوره، نتایج مثبت آن آشکار نمی‌شود بلکه باید یک دوره ۷ تا ۱۰ ساله بگذرد و آزمون و خطا را طی کنیم تا به نتیجه برسیم.

در کشور ما، رسمی پشت بند اسم احزاب وجود ندارد

درویش: در جامعه ما اسمی از احزاب است بدون اینکه رسمی پشت بند آن اسم وجود داشته باشد. شاید اگر آماری داده شود ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین حزب را از نظر تعداد دارد. طبق آخرین آماری که داشتم بیش از ۲۰۰ حزب و تشکل سیاسی داریم که از وزارت کشور مجوز گرفته اند اما اینکه احزاب در نظام حکمرانی و انتخابات و مجلس چقدر نقش دارند بحث دیگری است. آقای شفیعی‌ها به درستی به ضرورت و کارکردهای احزاب پرداختند. اینکه چرا علیرغم اینکه از زمان مشروطه دارای حزب شدیم و بیش از ۱۵۰ سال می‌گذرد کماکان احزاب در کشور ما ناکارآمد هستند و می لنگند باید آسیب شناسی شود.

نظر آقای شفیعی ها در خصوص نگاه و باور نداشتن و تقویت نشدن احزاب توسط مسوولان را قبول دارم و بنده اگر بخواهم خیلی صریح و شفاف صحبت کنم باید بگویم که یکی از دلایل این امر، نگاه مقام رهبری است. علیرغم اینکه ایشان از اول انقلاب یک شخصیت حزبی و یکی از موسسان حزب جمهوری اسلامی بودند و از روحانیون روشنفکر شناخته می‌شدند و تفکرات و آثار جدید داشتند اما متاسفانه باید گفت نگاه ایشان به احزاب را مثبت نمی‌بینم.

کافی است شما تحلیل محتوا کنید. در طول ۳۰ یا ۴۰ ساله اخیر ببینید که ایشان چند بار کلمه حزب را به کار برده‌اند. چه قبول داشته باشیم و چه قبول نداشته باشیم مقام رهبری نقش بی‌بدیل و غیر قابل انکاری در سیاست‌های کشور در حوزه‌های مختلف دارند. ایشان به حزب نگاه مثبت ندارند و چون ندارند سازوکارهایی هم برای احزاب پیش بینی نمی‌شود و مقوله حزب به معنای واقعی کلمه اثرگذار و نهادینه نمی‌شود. البته باید گفت نگاه امنیتی به احزاب هم می‌شود و به احزاب به عنوان ستون‌ پنجم دشمن در نظام سیاسی نگاه می‌شود؛ نگاه وقتی تهدید باشد یک سیاست‌هایی را به همراه دارد و اگر نگاه فرصت باشد سیاست‌های دیگری را به دنبال خواهد داشت.

امروز ورود به حزب می‌تواند برای زندگی افراد هزینه داشته باشد. افرادی که در دانشگاه‌ها هستند و جزو موافقین وضع موجود نیستند و منتقد هستند ورود به حزب امتیاز منفی برای آنان محسوب می‌شود و اذعان می‌کنند مگر سرمان درد می‌‌کند که وارد حزب شویم. در شرایط فعلی بهای زیادی به احزاب داده نمی‌شود و مجلس هم به موضوع قانونگذاری در خصوص احزاب نپرداخته که یکی دیگر از مشکلات است. چندین دوره مجلس داشتیم. مجالس ادوار چه قانونی برای احزاب پیش بینی کردند و آن ها چقدر کارآمد بوده اند؟

کسی که فعالیت سیاسی می‌کند و مرتکب جرم می‌شود باید در هیات منصفه با وی برخورد شود که اینگونه نیست و شاهد افول احزاب هستیم.

شفیعی ها: مدل تفکر آقای درویش و همفکران ایشان این است که من حرف‌هایم را در باره رهبری می زنم، احتمال دارد بازخواست شوم که باید گفت این خبرها نیست. اگر فرد سیاسی راجع به مقام معظم رهبری نقد می‌کند به معنای نفی وجود ایشان به عنوان مقام نخست کشوری نیست و بعید است که مواخذه شود‌. بارها رهبری در بیانات خود فرموده‌اند حق انتقاد برای همه محفوظ است که احساس می‌کنم صحبت آقای درویش بیشتر برد سیاسی دارد و نمک کارشان را بیشتر می‌کند.

آقای درویش شما اشاره کردید که جدی ترین مساله در خصوص احزاب را ناشی از نگاه رهبری می دانید که انصافا این گونه نیست. رهبری اذعان کردند که جنس تفکر سیاسی ایشان تشکیلاتی است و قبل از انقلاب هم در قالب مسجد در مشهد مقدس ایشان تشکیلاتی کار می‌کرد که ثمرات کار ایشان را بعد از انقلاب می توان مشاهده کرد. همچنان که ایشان از موسسین حزب جمهوری اسلامی بودند.

داستان حزب موضوعی نیست که جزو سیاست‌های کلان باشد و رهبری ژ در آن ها ورود کنند.

درویش: رهبری در حوزه سیاست‌های کلان انتخاباتی، می‌توانند حزب را به عنوان لوازم انتخابات بدانند‌.

شفیعی‌ها: مقام معظم رهبری سیاست‌های کلان انتخابات را صادر و ابلاغ کردند که مراکزی همچون دولت و مجلس باید این سیاست‌ها را در قالب قانون، خرد کنند و چگونگی ورود احزاب به انتخابات و سایر مسائل را پرورش دهند تا تبدیل به قانون شود.

رهبری با مدل حزبی برگرفته از غرب مخالف هستند

آنچه بنده از صحبت های رهبر معظم انقلاب در دیدارهای مختلف برداشت کرده ام این است که ایشان با مدل حزبی گرفته شده از غرب، به شدت مخالف هستند. چرا که آنها بر اساس کسب قدرت و زد و بندهای اقتصادی و سیاسی پشت پرده اقدام می‌کنند که در آمریکا کاملاً آشکار است و در اروپا هم به شکل دیگری وجود دارد. رهبر معظم انقلاب به شدت به جایگاه حزب و تشکل معتقدند چرا که باور دارند شکل و شیوه تربیت جامعه باید از طریق حزب قوی شکل بگیرد و اندیشه‌ها و آرا به صورت شبکه‌ای در تمام کشور منتشر شود. اگر حزب به این معنا و فکر و اندیشه آن بر اساس شرایط کشور و دفاتر و نمایندگی‌های آنها بین طبقات و اقشار مختلف ایجاد شود، به حل مسائل کشور کمک می‌کند.این نظر شما که رهبری سبب عدم شکل‌گیری تفکر حزبی هستند را کمی جفا در حق ایشان می دانم.

هم بنده و هم شما به این موضوع معتقدیم کسی که در فضای حزبی کاری را انجام می دهد باید پاسخگو باشد. جناب آقای درویش، اگر آقای روحانی برآمده از یک حزب مشخص بود، می توانست به راحتی از پاسخگویی در قبال عملکرد دولت خود فرار کند و الان برای انتخابات سینه جلو دهد و گویی جای شاکی و متهم عوض شده است. معتقدم اگر حزب باشد مردم یقه حزب را می‌گیرند و حزب باید پاسخگو باشد. مسوولانی که از جایگاه پاسخگویی بتوانند فرار و دوری کنند برای آنان نمی‌صرفد که به حزب دامن بزنند و آن را تقویت کنند و ساختارش را شکل دهند.

درویش: یک نکته‌ای را می خواهم بیان کنم. آقای شفیعی ها شما که گفتید برای نمک قضیه، موضوع رهبری در زمینه حزب را بیان کردم باید عرض کنم کاش شما احضار، بازجویی و سوال را تجربه می‌کردید. روی چیزهایی که آشکار و از تریبون عمومی بیان کردم مثال می زنم. بنده دو دوره قبل که برای نمایندگی مجلس نامزد شدم، از طرف وزارت کشور رد صلاحیت شدم. دوستان گفتند به این موضوع اعتراض کنم، گرچه اعتقادی به پیگیری آن نداشتم. خدمت حجت الاسلام قابل رییس سابق دفتر شورای نگهبان در قزوین رسیدم. پرونده مرا آوردند و بیان کردند که شما در مصاحبه با رسانه ها گفته اید شورای نگهبان اشتباه کرده است. از پاسخ ایشان تعجب کردم. انصافاً اینگونه نیست و نباید فکر کنید برخی فقط به دنبال سیاه‌نمایی و فضاسازی هستند، حالا از این قضیه بگذریم.

در موضوع نگاه رهبری به تفکر حزبی، بنده به پیشینه ایشان در زمینه حزب اشاره کردم. البته امام هم به احزاب اعتقادی نداشت ولی تفکر حوزه و روحانی امام مانند آقایان بهشتی، خامنه‌ای و هاشمی رفسنجانی به آن صورت مدرن نبود. اوایل انقلاب شاهد کمک‌های امام(ره) به احزاب بودیم و به آیت الله هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی اجازاتی داده بودند. بنده معتقدم که امام هم به احزاب اعتقاد نداشت چرا که بیشترین مقاله و کتاب‌ها را راجع به امام نوشته‌ام اما با یک کار پژوهشی ساده می توان مشاهده کرد از زمان آغاز رهبری آیت الله خامنه ای، ایشان چندبار از کلمه حزب استفاده کرده اند.

من تحلیل خود را در خصوص نگاه رهبری به احزاب بیان کردم. در ماه مبارک رمضان مقام رهبری با طیف های مختلف مانند دانشجویان، ورزشکاران، مداحان، رسانه‌ای ها و... هر شب دیدار و افطاری دارند اما تا جایی که من به یاد دارم ایشان با مسوولان احزاب سیاسی کشور ملاقات به این شکل و افطاری نداشته اند.

شفیعی ها: معتقدم وظیفه مقام معظم رهبری نیست که در زمینه سیاست‌های احزاب ورود یابند یا اینکه می‌فرمایید تحلیل محتوا کنید چند بار کلمه حزب، مردم و مشارکت استفاده کرده‌اند که الزامی وجود ندارد.

درویش: شما می‌گویید مسوول حزب هستید یعنی مساله به این مهمی را قبول ندارید؟

شفیعی ها: قبلا عرض کردم مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی انتخابات را تدوین و ابلاغ کردند و توجه به این امر، احزاب ذیل آن می‌گنجد و دلیل منطقی نیست که سیاست‌های احزاب را رهبری تعریف کنند.

فارس: آقای درویش برای این دوره از انتخابات بیشتر تاکید مقام معظم رهبری بر مساله مشارکت و رقابت متمرکز است و بارها در سخنرانی ها به این مقوله‌ها اشاره کرده‌اند. با توجه به بررسی مشارکت دوره‌های مختلف، از دیدگاه شما چه اقداماتی از سوی جریانات سیاسی، احزاب و دولت برای افزایش مشارکت باید صورت گیرد؟ و اینکه چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

درویش: سال گذشته اتفاقاتی در کشور افتاد که برخی آن را اعتراضات، برخی اغتشاشات و برخی مطالبات نامیدند که سبب فاصله‌گیری بین بخش‌هایی از مردم با حاکمیت شد.

اعتقاد بر این است که مشارکت می‌تواند مشروعیت سیاسی کشور را افزایش دهد و در عرصه سیاست خارجی، کمک می‌کند که حرف خود را به کرسی بنشانیم. اگر بخواهیم این واجب اتفاق بیفتد نباید مقدمات آن را فراهم کنیم؟ مقام رهبری از عید امسال موضوع انتخابات را مطرح کردند و آن را مهم دانستند که خیلی هم خوب بود.

اگر در قوانین و مقررات مسائلی وجود دارد، موانع باید برداشته شوند. به ویژه اینکه در انتخابات ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بعد از تایید صلاحیت‌ها فرمودند در حق برخی‌ها ظلم شده و باید جبران شود که شورای نگهبان موجی ایجاد کرد و این کار را انجام نداد. اگر تدبیر رهبری این است که مشارکت بالا باشد دایره و دامنه افزایش مشارکت را باید برای خودی و غیرخودی وسیع‌تر کنیم تا مردم با اقبال بیشتری در انتخابات حضور یابند.

از یکسو می گویند مُبلغ مشارکت انتخابات مجلس باشیم اما وقتی جریان ما نامزد تایید صلاحیت شده ندارد چه کسی را باید تبلیغ کنیم؟ در این ده ماه ترک فعل‌ها و قصورهایی وجود داشته است. در این زمینه ها چه خوب بود رهبری صراحت بیشتری داشتند و دستور می‌دادند. چرا مسوولانی که سنگ رهبری را به سینه می‌زنند قوانینی را تصویب نکردند. اصلاح قانون انتخابات و ماجرای پیش ثبت نام‌ها سبب شد کسانی که ممکن بود دقیقه آخر وارد انتخابات شوند جلوی آنها گرفته شود؛ از یک طرف تعداد ثبت نامی‌ها بیشتر شده و از سویی دیگر به همان تعداد رد صلاحیت‌ها و عدم احراز صلاحیت‌ها هم بیشتر شده که دستگاه‌های اجرایی در رد صلاحیت‌ها نقش داشته‌اند.

واقعیت این است که اخبار و اطلاعات استان را دقیق نمی‌دانم و صرفا آنچه در رسانه‌ها بیان شده است را دیده‌ام. کسانی که ظاهرا در لیست اصلاح طلبان بودند و یا طرفدار اصلاح طلبان بودند رد صلاحیت شده‌اند. با توجه به وضعیت موجود بعید می‌دانم اصلاح طلبان در استان و حتی در کشور لیستی داشته باشند.

جریان سیاسی و احزاب اگر نامزد داشته باشند می‌توانند در انتخابات وزن خود را بسنجند و بر اساس برنامه‌ریزی و انتظارات اقدام کنند که این سنجش از اصلاح طلبان گرفته شده است.

انتخابات، بهار احزاب است اگر می‌بینید احزاب امروز حضور چشمگیری در انتخابات ندارند یا در حزب بودن آنان باید شک کرد و یا در انتخابی بودن انتخابات باید شک کنید.

«امیدآفرینی» بهترین سلاح برای مشارکت حداکثری

شفیعی ها: اگر مشارکت را یک مسئله شاخص و محوری مد نظر قرار دهیم و بخواهیم مردم را تشویق کنیم «امیدآفرینی» بهترین گزینه است که هم باید از جانب مسوولان صورت گیرد و با عملکرد آنها معنا می‌یابد. از طرفی باید از سوی فعالان سیاسی و نخبگان هم اقدام لازم صورت گیرد تا مشارکت جدی انجام شود.

باید نگاه دلسوزانه ای برای پیشرفت و تعالی کشور داشته باشیم فارغ از اینکه چه رفتاری در گذشته رخ داده است. ما به این خاک و جامعه تعلق داریم و باید به فکر رشد و پیشرفت کشور باشیم که جز با امید آفرینی، با سلاح و ابزار دیگری نمی‌توان مردم را به پای صندوق‌های ترغیب کرد.

ادبیاتی که رهبری در چند ماهه اخیر داشته‌اند، قابل توجه است. ایشان فرمودند که اگر مردم دنبال تحول هستند با شرکت در انتخابات این مهم شکل می‌گیرد. اگر در مردم این مسئله تثبیت شود بسیار موثر خواهد بود. مردم زندگی خود را می‌کنند و این نخبگان و فعالان سیاسی هستند که در صحبت‌ها، حرف‌ها و اظهارنظرها وجهه مثبت و یا منفی را می‌توانند تقویت کنند. مقام معظم رهبری این رسالت را برای خود قائل بوده و روشنگری لازم را انجام داده‌اند.

هم جمهوریت و هم اسلامیت به انتخابات وابسته است و به شدت حضرت آقا این معنا را شفاف بیان کرده‌اند. گرچه رگه‌هایی از خطا و انحراف وجود دارد و برخی به عمد سخنان برخی بزرگان را تحریف می‌کنند اما رهبری در دیدار با ائمه جمعه فرمودند که مردم همه کاره هستند و اگر مردم را نداشته باشیم اسلامیت معنا پیدا نمی‌کند.

رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های اخیر خود با مردم کرمان فرمودند که انتخابات جلوی دیکتاتوری را می‌گیرد و اگر بخواهیم گرفتار دیکتاتوری نشویم باید در انتخابات مشارکت کنیم و رای بدهیم. به تعبیر ایشان انتخابات هم حق و هم تکلیف مردم است. نگاه نکنیم به اینکه فرد مورد نظر ما رای آورده یا نیاورده است.

انتخابات ثمره و میوه انقلاب است و به نوعی اعتبار قائل شدن برای مردم محسوب می‌شود. در زمان رژیم ستمشاهی انتخابات شکلی انجام و رای ها صوری در صندوق‌ها ریخته می‌شد و آنچه که خودشان می‌خواستند را از صندوق‌ها در می‌آوردند. اما امروز اطمینان داریم که در نظام اسلامی، انتخابات رای مردم است.

انتخابات سال ۸۸ نقطه برجسته ای بود که عده‌ای از عناصر نخبه و جوشیده از درون انقلاب برای مطامع نفسانی خود حاضر نشدند رای مردم را بپذیرند. به شهادت اصلاح طلبان و دیگران، مقام معظم رهبری در انتخابات‌های مختلف هر نتیجه‌ای که به واسطه رای مردم حاصل شده را تایید کرده‌اند و تاکید داشته اند کسی حق ندارد یا مخالفینی که مطابق سلیقه آنان گزینه مورد نظرشان رای نیاورده مخالفت کنند.

برای جلب مشارکت، امید آفرینی جزو واجبات، ضرورت‌ها، الزامات و کنش سیاسی محسوب می‌شود که سبب انگیزه در مردم می‌شود، اما اگر روی نقطه‌های سیاه و ضعف‌ها دست بگذاریم طبیعی است که امید در دل‌ها کشته می‌شود و انگیزه‌ها کم می‌شود.

فارس: نظر آقای درویش این بود که یکی از الزامات مشارکت این است که همه جریانات در انتخابات، داوطلب داشته باشند و اذعان می کنند در استان قزوین بیشتر کاندیداهای اصلاح طلب رد صلاحیت شده‌اند. آقای شفیعی ها نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا دست اصلاح طلبان خالی است؟

شفیعی ها: اطلاعات کاملی از وضعیت اصلاح طلبان ندارم اما طبق اطلاعات کلی کسب شده از منابع حزبی این طور هم نیست که در بررسی صلاحیت‌ نامزدها در هیات‌های نظارت و اجرایی و شورای نگهبان اصلاح طلبان قلع و قمع شده اند و میدان برای طیف خاصی باز شده و بگویند انتظار مشارکت نداشته باشید.

خصلت رفتاری اصلاح طلبان این است که در ایام انتخابات مظلوم نمایی می‌کنند و می‌گویند خوردند و بردند. پس چون ثبت نام نکرده‌ایم و نیامده‌ایم پس انتخابات مشروعیت ندارد در حالی که خودشان ثبت نام نکرده بودند. وقتی می‌دانیم گزینه مدنظر مساله دار است و مطابق با قانون نمی‌تواند تایید شود باید سراغ فرد سفید رفت که می‌دانیم تایید صلاحیت می‌شود. این گونه نبوده که در استان تعداد رد صلاحیت شده های اصلاح طلبان زیاد بوده و شرایط ثبت نام نبوده بلکه ثبت نام نکرده‌اند.

درویش: آقای شفیعی ها درباره مظلوم نمایی اصلاح طلبان در ایام انتخابات صحبت کردند با خودشان و وجدان خودشان طرف هستند. تا نپذیریم که مشکل و معضل در نظام انتخاباتی وجود دارد نمی‌توان برای رفع آن تلاش کرد. نظام انتخاباتی، نظارت استصوابی، فضای حاکم بر شورای نگهبان و وزارت کشور و خود مجلس که در راس امور است، به عنوان قوه هم عرض قوای دیگر وجود دارد و باید انتقادات پذیرفته شود.

دوستانه و برادرانه عرض می کنم مقداری تعصبات حزبی و جریانی را کنار بگذارید. دلیل اینکه مردم علاقه‌ای به حضور در انتخابات ندارند و مشارکت کاهش یافته این است که می گویند مجلس دیگر مجلسی نیست که امام(ره) فرمود: «مجلس در راس امور است» چرا که در کنار مجلس شورای انقلاب فرهنگی، شورای اقتصاد، سران سه قوه، شورای فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی قرار دارند که برخی در قانون اساسی است و برخی در این قانون نیست. اما دخالت همه در امور مجلس وجود دارد و فرقی نمی‌کند چه کسی وارد مجلس می‌شود. نظارت استصوابی سبب حذف شایستگان از نظام قانونگذاری شده است.

به طور کلی معتقدم ما از فرصت مناسبی که در اختیارمان بوده برای اینکه بتوانیم غبارها، شکاف‌ها و ذهنیت‌های ایجاد شده را از میان برداریم و شاهد یک رقابت و مسابقه عادلانه، منصفانه و آزادی که نتیجه اش مشارکت بالا باشد بهره‌مند شویم، استفاده نکرده‌ایم.

مقام رهبری از ابتدای سال فرمودند امسال انتخابات مهمی داریم و مشارکت باید بالا باشد. همچنین در این مدت اتفاقاتی در داخل و سطح بین‌المللی به وجود آمده که مشارکت بالا را می‌طلبد.

آقای شفیعی ها، شما می‌فرمایید تعریف سیاست‌های درباره احزاب در شان رهبری نیست، باشد. درست می‌فرمایید، کافی بود رهبری تصویب طرح ۳ فوریتی را به مجلس اعلام می‌کرد تا تغییرات صورت گیرد و فضا عوض شود.

شفیعی ها: رهبری وظایفی دارند و قوای دیگر وظایف دیگری دارند. صحبت شما یعنی رهبری باید به مجلس سفارش می‌کرد؟ این امر قانونی و در شان رهبری نیست.

درویش: شما می‌فرمایید در شأن رهبری نیست به موضوع سیاست گذاری احزاب ورود یابد، سمعا و طاعتا. اما دولت و مجلس که خود را پیرو رهبری می‌دانند آیا نباید فضای انتخاباتی را باز می‌گذاشتند. قوانین جدید انتخابات بیش از آنکه سبب بالا رفتن مشارکت شود فیلتر جدیدی برای رد صلاحیت‌ها بود. وزیر کشور در خصوص پیش ثبت نام‌ها هم گفته بود که فرصت کافی برای صلاحیت‌ها داشته باشیم اما ۳۰ درصد از کسانی که تأیید صلاحیت نشدند چون احراز صلاحیت نداشتند و گفتند که چون فرصت کافی نداشتیم. چرا با وجود قانون جدید فرصت کافی نداشتند؟

باید گفت نفس نگاه فعلی به نامزدهای انتخاباتی اشتباه است. به نقل قول رهبری مبنی بر «تایید یا رد صلاحیت» اشاره می‌کنم. عدم احراز صلاحیت‌ چیست که مدتی است مد شده. از زاویه و نگاه به حفظ سیاسی و پیشبرد اهداف نظام که می‌گوییم در شرایط فعلی مشارکت بالا داریم باید گفت همان طور که در عرصه سیاست خارجی از نرمش قهرمانانه و یا عقب نشینی فاتحانه استفاده می‌شود در داخل هم باید اقداماتی صورت گیرد. مردمی که منتقد هستند هم بالاخره باید نظرشان جلب شود، پدر خانواده وقتی می‌داند یک یا دو فرزندش اشتباه کرده‌ اند نباید آنها را قانع کند؟

اصلاح طلبان، قانونی که اصلاح شده، را قبول ندارید!

شفیعی ها: آنچه که در اصلاح قانون انتخابات اتفاق افتاده، متفاوت از قبل است. شما از تعبیر نرمش قهرمانانه یا عقب نشینی استفاده می‌کنید. این یعنی چه؟ یعنی قانون را کنار بگذارید، همه درها را باز کنید و همه بیایند ثبت نام کنند. شما وقتی قانونی که اصلاح شده است را قبول ندارید مصداقش چه چیزی می‌تواند باشد؟ یکی از اعتراض‌ها این بود که رد صلاحیت‌ها بالا بوده اما آمار می‌گوید رد صلاحیت‌ها پایین آمده، پس دقت شده است.

در خصوص موضوع عدم احراز با شما همراه و موافقم و این اصطلاح، غلط است. عدم احراز تعبیر شایسته‌ای برای هیات‌های رسیدگی انتخابات اعم از اجرایی و نظارت نیست.

اما از تعبیر شما اینگونه استنباط می‌شود که اگر شما واقعاً قانون را  اصلاح کرده اید اجازه دهید افرادی مانند تاج‌زاده که نخبه و صاحب نظر است هم ثبت نام کند.

درویش: اسم شخص نیاورید. تاج‌زاده بسیار شایسته است و از جمله افرادی است که در مقام نمایندگی مجلس قرار دارد و از بسیاری افراد باسوادتر و دلسوزتر است.

شفیعی ها: معتقد به این هستم که نخبه‌ترین چهره جامعه وقتی خود را در خدمت دشمنان قرار می‌دهد به درد نمایندگی نمی‌خورد.

درویش: نگاه شما دشمن محوری به منتقدین است که نتیجه‌اش همین شرایط فعلی می‌شود.

شفیعی‌ها: منتقد، محترم است اما کسی که مسیرش را از ملت جدا می‌کند و در خدمت اهداف دشمن به سر می‌برد و رفتارها و اظهار نظرهای مختلف و متعددی از خود نشان می‌دهد، گویای همراهی او با دشمن است.

شما می‌گویید در اصلاح قانون انتخابات هیچ تغییری اتفاق نیفتاده پس هیچ فایده‌ای ندارد. باید انصاف داشته باشیم که اگر قرار بود ۱۰ گام برداشته شود حداقل یک گام مثبت برداشته شده است. امید آفرینی برای مردم رمز موفقیت کسانی است که مانند شما اظهار می‌کنند دلسوز مردم هستند که بنده هم همین نگاه را دارم.

اگر می‌خواهیم جامعه را بهبود و اصلاح کنیم این امر در گرو امید آفرینی است و اگر بخواهیم به ضعف‌ها و اشکالات و ایرادها بپردازیم از صبح تا شب هم بنشینیم و بیان کنیم وقت کم می‌آوریم. بنابراین باید نگاه امیدوارانه داشته باشیم که خدا هم کمک می‌کند و مردم هم تشویق می‌شوند و مشارکت شکل می‌گیرد و منتخبین خوبی هم وارد مجلس می‌شوند‌. اگر منتخبین با رای بالاتری وارد مجلس شوند اعتبار و استحکام بیشتری دارند و اعتبار مجلس و نماینده هم بالاتر می‌رود و قطعاً در تصمیمات اثرگذارتر می‌شود.

درویش: اگر انسان امید نداشته باشد که ادامه نمی‌دهد و بنده پای میز خبرگزاری فارس نمی آمدم. اگر امید نداشته باشیم یا باید در خانه بنشینیم یا باید از کشور خارج شویم. البته امیدواری نباید معنای سرابی به خود بگیرد.

رهبر انقلاب اخیرا فرمودند شرکت در انتخابات، حق مردم است. زمانی نگاه تکلیف مدارانه بود اما اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌اند که علاوه بر تکلیف، حق هم است. حالا حق می‌تواند با رای دادن یا رای ندادن باشد. طبیعی است اگر کسی ببیند در حوزه‌ای که قرار دارد آدم‌هایی وجود دارند که صدایش، برایش تریبون است می‌تواند به آنها رای بدهد. اگر هم صدای آنها نباشد حداقل صدایی باشد که بهتر از صدای دیگری است.

این حق را باید به مردم داد که صدای خود را در مجلس، ریاست جمهوری و یا جاهای دیگر داشته باشند. امیدوارم در حوزه‌های انتخابیه، مردم افرادی را انتخاب کنند که صدایشان باشند، شجاعت داشته باشند، اهل فساد نباشند و در یکی از حوزه‌های حکمرانی تخصص و توانایی داشته باشند که منوط به پای صندوق آمدن مردم است و امیدواریم این اتفاق بیفتد و امید تحقق یابد.

شفیعی ها: بیان صریح یکی از کاندیداهای رد صلاحیت شده اصلاح‌طلبان که اعتراض هم دارد، قابل تحسین است. وی بیان کرده بود علیرغم اینکه رد صلاحیت شده‌ام ولی به مردم توصیه می‌کنم حتما در انتخابات شرکت کنند، خودم هم شرکت می‌کنم.

انسان از موضع اختیار، حق دارد در انتخابات شرکت کند یا نکند اما برای مشارکت در امر جمعی و اصلاح جامعه حق ندارد فردا روزی اذعان کند چرا وضعیت این طور شد یا آن طور شد. لازم است به فرد اصلح رای داده شود تا فرد ضعیف و بد رای نیاورد. از طرفی نباید از دادن رای استنکاف شود. با رای ندادن نباید طلبکار وضعیت جامعه باشیم که جامعه درست نمی‌شود لذ باید برای مشارکت مردم در انتخابات، روشنگری و امیدآفرینی کرد.

برای داشتن شرایط مطلوب باید از حق خود برای اصلاح و تحول جامعه و تحقق آرمان‌های مان در انتخابات شرکت کنیم که ممکن است چند سال آینده این تحول و اصلاح محقق شود.

از نگاه‌های مأیوسانه باید دوری کرده و برای اصلاح جامعه در انتخابات شرکت کنیم و به فرد با صلاحیت، دارای توانمندی در دو موضوع مهم کلان کشوری رای دهیم تا با انتخاب درست، افراد کارآمدتری وارد مجلس شوند.

فارس: از هر دو بزرگوار بابت حضور در این مناظره سپاسگزاریم.

درویش: بنده هم از شما سپاسگزارم.

شفیعی ها: بنده هم از فرصتی که ایجاد شد سپاسگزارم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول